پندار نیک

میراث کوروش بزرگ : گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک

پندار نیک

میراث کوروش بزرگ : گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک

فضائل روزه و رمضان

فضائل روزه و رمضان

برتریهایی که ماه رمضان بر ماههای دیگر دارد این است که در آن قرآن کتاب جاویدان الهی همراه با دلایل روشنش بر بشریت نازل شده است.. شب قدردر این ماه است وآن نیز از هزار ماه بهتر است. کسی که از آن محروم گردد تو گویی که از همه ماه مبارک محروم مانده است.


خداوند متعال برای روزه اجر وپاداش بسیار بزرگ وبخشش زیادی قرار داده است همانطور که در سوره احزاب آیه ۳۵ می فرمایند: ﴿… وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ﴾ ودر دنباله آیه می فرمایند: ﴿أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِیماً﴾.
ترجمه: «زنان ومردان روزه دار… برای همه آنها خداوند متعال مغفرت وپاداش بسیار بزرگی مهیا ساخته است».
رسول الله -صلى الله علیه وسلم- می فرمایند: «ما من عبد یصوم یوماً فی سبیل الله إلا باعد الله بذلک وجهه عن النار سبعین خریفاً».
فرموده رسول اکرم -صلى الله علیه وسلم- است که: (هر کسی که فقط بخاطر خداوند روزه می گیرد خداوند آتش جهنم را از او ۷۰ سال دور می سازد).
روزی أبو امامه به نزد پیامبر -صلى الله علیه وسلم- آمدند واز ایشان سؤال کردند یا رسول الله مرا از انجام دادن کاری که باعث داخل شدنم به بهشت می شود با خبر ساز ؟
رسول الله -صلى الله علیه وسلم- در جواب فرمودند: «علیک بالصوم، فإنه لامثل له».
ترجمه: (روزه بگیر، چرا که اجر وپاداش هیچ چیز مثل آن نیست).
در حدیث قدسی خداوند متعال می فرمایند: «کل عمل ابن آدم له إلا الصیام فإنه لی وأنا أجزی به، والصیام جنة -أی وقایة- وإذا کان یوم صوم أحدکم فلا یرفث ولا یصخب، فإن سابه أحد أوقاتله فلیقل: إنی امرؤ صائم، والذی نفس محمد بیده لخلوف فم الصائم أطیب عند الله من ریح المسک، للصائم فرحتان یفرحها؛ فرح إذا أفطر بفطره، وإذا لقی ربه فرح بصومه».
(هر کار ابن آدم برای خودش است مگر روزه، که آن برای من است ومن جزا وپاداشش را می دهم وروزه سپری است. پس اگر کسی از شما خواست روزه بگیرد فحش ندهد وخشمگین نشود واگر کسی او را ناسزا گفت یا با او درگیر دعوا ومشاجره شد به او بگوید؛ من شخص روزه داری هستم وقسم به کسی که جان محمد در دست اوست بوی دهن روزه دار در نزد خداوند خوشبوتر است از بوی مسک وعنبر).
منبع سنت نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد