پندار نیک

میراث کوروش بزرگ : گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک

پندار نیک

میراث کوروش بزرگ : گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک

روزه ‌‌و مقابله با بیماری‌های مغزی

روزه ‌‌و مقابله با بیماری‌های مغزی

نوشته شده در آگوست 12, 2010 به وسیله‌ی سیاوش 

تحقیقاتی که تا کنون در زمینه‌ی روزه‌داری متناوب انجام شده، نشان می‌دهد که این روش نه تنها سیر برخی بیماری‌ها مانند آلزایمر و صرع را کند می‌کند، بلکه ممکن است موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری نیز شود.

در مجله‌ی علمی Neurobiology of Diesease در شماره‌ی ۱۹ اوت، مقاله‌ای با عنوان neocortical and hippocampal tissues Periodic fasting alters neuronal excibility in rat به چاپ رسیده است.

در این مقاله نتایج کار یک گروه تحقیقاتی به رشته‌ی تحریر درآمده که از سه سال پیش تا کنون در مورد اثرات انواع روزه‌داری بر روی عملکرد مغز تحقیق می‌کند. سرپرستی این گروه که در بخش جراحی مغز و اعصاب و نورفیزیولوژی دانشگاه مونستر آلمان دست به این تحقیقات زده را پروفسور علی گرجی، استاد دانشگاه در رشته‌ی تحقیقات مغز و اعصاب، بر عهده دارد.


به گفته‌ی دکتر گرجی،‌ تحقیق بر روی اثرات روزه‌داری بر روی عملکرد مغز به چند دهه پیش برمی‌گردد و در آمریکا نیز در این زمینه‌تحقیقات زیادی انجام شده است.

روزه‌داری ‌روشی قدیمی است

روزه‌داری روشی قدیمی است که از مد‌ت‌ها پیش در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف وجود داشته و تا به امروز نیز بر جای مانده است. نه تنها مسلمانان، بلکه مسیحیان، گیاه‌خواران و طرفداران طب سنتی هند نیز ایامی را به روزه‌داری اختصاص می‌دهند.

۲ نوع اصلی روزه‌داری وجود دارد که در نوع نخست‌، فرد کالری روزانه‌ی کمتری دریافت می‌کند. اما در نوع دوم که به روزه‌داری متناوب معروف است فرد ساعت‌های متمادی از خوردن و آشامیدن محروم می‌شود.

نوع اول روزه‌داری یا همان Caloric Restriction را می‌توان در انواع رژیم‌های لاغری دید. در این نوع فرد می‌خورد و می‌نوشد، اما کمتر از مقدار عادی.

اما در نوع دوم که روزه‌ی مسلمانان را نیز شامل می‌شود و به Periodic Fasting یا روزه‌داری متناوب معروف است، فرد برای یک دوره‌ی زمانی ۱۴ تا ۲۴ ساعته هیچ‌گونه کالری دریافت نمی‌کند، ولی در فواصل بین آنها آزاد است تا هر میزان غذا و مایعات که می‌خواهد بخورد و بیاشامد.

اثرات روزه‌داری بر عملکرد مغز

گروه تحقیقاتی دانشگاه مونستر بر این عقیده است که هر دوی این روش‌ها بر عملکرد مغز اثراتی مثبت دارند، ولی روش دوم تأثیراتی به مراتب شگفت‌انگیز‌تر بر جای می‌گذارد. آزمایش‌ها حاکی از آن است که وقتی فردی دست کم به مدت ۱۲ تا ۱۴ ساعت از خوردن و نوشیدن خودداری می‌کند، بلافاصله بعد از خوردن غذا یا نوشیدن آب، در مغز وی یک موج الکتریکی بسیار قوی ایجاد می‌شود.

پروفسور گرجی در این باره می‌گوید: « وقتی شما به مدت طولانی چیزی نخورده و نمی‌نوشید و بعد از آن شروع به خوردن یا آشامیدن می‌کنید، موج الکتریکی قوی چند میلی ‌ولتی در مغزتان ایجاد می‌شود، در صورتی که امواج مغزی معمولی در حد میکرو ولت هستند، این موج چند ده برابر است و تمام مغز را سیر می‌کند و به همین خاطر سئوال این بود که این موج چرا ایجاد می‌شود و چه اثری دارد؟»

این موج الکتریکی باعث می‌شود که تحریک‌پذیری مغز در بعضی قسمت‌ها نسبت به قبل از روزه‌داری بیشتر شود. این تغییر تحریک‌پذیری بافتی در سطح سلولی و ارتباطات بین سلولی (سیناپس‌ها) رخ می‌دهد و منجر به احساس رفع گرسنگی و عطش می‌شود.

مطالعات و آزمایش‌های‌ MRI نشان می‌دهد که انسان پس از چند هفته روزه‌داری در قشر مغز و به ویژه ناحیه‌ی حرکتی آن حساسیت‌پذیری واضحی پیدا می‌کند، به عبارتی دیگر روزه‌داری متناوب می‌تواند مغز را در نواحی مختلف فعال‌تر سازد. افزایش تحریک‌پذیری در قسمت‌های مختلف مغز از جمله این امید را پدید آورده که بتوان سیر برخی از بیماری‌ها مانند آلزایمر را کند یا از آنها پیشگیری کرد.

محققان با تکیه بر یافته‌های کنونی بر این نظرند که روز‌ه‌داری متناوب می‌تواند بر بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون، هانتینگتون و صرع اثر گذاشته و سیر آنها را آهسته کند. این روش همچنین می‌تواند امکان ابتلا به سکته‌ی مغزی و عوارض پس از آن را کاهش دهد.

روزه‌داری متناوب بر انسان‌های سالم نیز اثری مثبت دارد. به گفته‌ی پروفسور گرجی: «در انسان‌های سالم می‌توان مثلا مقاومت سلو‌ل‌های مغزی را در مقابل سکته بالا ببرد. آزمایش‌هایی که ما کردیم نشان می‌دهد که سلول‌های مغزی که در معرض این روزه‌داری هستند می‌‌توانند به هیپوکسی یا حالتی مثل سکته‌ی مغزی مقاومت نشان بدهند.»

چند روز باید روزه گرفت؟

پروفسور گرجی با اشاره به آزمایش‌هایی که تا کنون در این زمینه انجام شده، حداقل مدت روزه‌داری برای رسیدن به نتایج مثبت را ۴ هفته می‌داند. وی با اشاره به دشواری‌های روزه برای برخی افراد می‌گوید: « می‌توان ساعت‌های مرده را برای مریض انتخاب کرد. مریض می‌تواند ساعت ۶ بعدازظهر غذا و آب بخورد، دیگر هیچ چیز نخورد تا ۸ صبح روز بعد.»

روزه‌داری و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مغزی

ادامه‌ی تحقیقات در چند سال آینده به این سئوال پاسخ خواهد داد که آیا با استفاده از یک شیوه‌ی ساده و بدون خرج مانند روزه‌داری متناوب می‌توان از بسیاری از بیماری‌های مغزی جلوگیری یا دست کم سیر آنها را به گونه‌ای چشمگیر کند کرد؟

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,4637796,00.htm

احکام و آداب عید فطر

احکام و آداب عید فطر


خداوند متعال دین راست و درستی را برای بندگانش برپاداشت و موضوعی باقی نمانده است مگر آنکه حکم آنرا برایشان تبیین فرموده و به راه هایی روشن رهنمون ساخته است کردارشان را نیک گردانیده و بر آباد کردن آنچه به آنان واگذارده است یاری شان می دهد. در همین راستا شریعتی آمد که در میان زندگانی دنیا و آخرت تعادل برقرار نموده و بطور همزمان به نیازهای روح و کالبد بشر می پردازد.

مشروعیت عید نیز از این قاعده مستثنی نیست. چراکه، دین حنیف اسلام احکام ویژه ی آن را بیان داشته و رفتار فرد مسلمان را در این مناسبت نیز با دین و آئین خداوند همسو نموده است. در ادامه بطور گذرا در مورد برخی احکام و آداب مربوط به مشروعیت عید بحث می شود:

گرفتن روزه در روز عید حرام است. که اولین عید می باشد. چنانچه امام بخاری از حضرت عمر رضی الله عنه روایت نموده است که ایشان قبل از خطبه(روز عید) نماز گزارد و آنگاه در خطبه اش چنین فرمود: « یا أیها الناس إن رسول الله صلى الله علیه وسلم قد نهاکم عن صیام هذین العیدین، أما أحدهما فیوم فطرکم من صیامکم، وأما الآخر فیوم تأکلون نُسُکَکَم » . یعنی: "ای مردم بدانید که رسول الله صلی الله علیه و سلم از روزه گرفتن در این دو عید نهی فرمودند، اما اولی که روز شکستن روزه ی تان است و دیگری روزیست که در آن قربانی هایتان را می خورید."

بسیار تکبیر گفتن و یاد کردن بزرگی خداوند در شب عید مستحب است. بدلیل فرمایش خداوند متعال: { ولتکملوا العدة ولتکبروا الله على ما هداکم } (البقرة: 185) یعنی: "و می خواهد که تمام کنید شمار را و به بزرگی یاد کنید خدا را به شکر آنکه راه نمود شما را." تکبیر گویی از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان آغاز شده و تا نماز عید ادامه می یابد. این عمل در همه ی اماکن صورت می گیرد. در عید فطر پس از نمازهای پنجگانه تکبیر گفته نمی شود.

در تکبیر اینچنین گویند: الله أکبر الله أکبر، لا إله إلا الله، والله أکبر الله أکبر ولله الحمد. در صورتیکه سه بار تکبیر گفته شود نیکوست و در این رابطه موضوع گسترده است.

استحمام و نظافت برای عید سنت است؛ آمده است که ابن عمر رضی الله عنه، که به پیروی از سنت و پایبندی بدان معروف است، چنان می کرد. همچنین پوشیدن بهترین لباس ها مستحب می باشد، آنگونه که ابوداود در حدیث حضرت عایشه رضی الله عنها را آورده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم فرموده اند: « ما على أحدکم أن یکون له ثوبان سوى ثوبی مهنته لجمعته » روز عید از لحاظ مفهوم شبیه جمعه است، بنابراین انجام این کار سنت است.

تناول نمودن چیزی، ترجیحاً خرما، پیش از آنکه برای نماز خارج شود سنت است. چنانچه امام بخاری در حدیثی از حضرت انس رضی الله عنه روایت نموده است « کان النبی صلى الله علیه وسلم لا یغدو یوم الفطر حتى یأکل تمرات » : که پیامبر صلی الله علیه و سلم روز عید فطر جز مقداری خرما چیزی نمی خورد. ابن حجر حدیث را بعنوان دلیلی برای بستن راه زیاده روی در روزه داری بیان نموده است.

پیاده راه افتادن به سوی نماز عید پسندیده است، به دلیل حدیثی، که ترمذی آن را روایت نموده و به حسن بودن حدیث رأی داده است، در آن حضرت علی رضی الله عنه می فرماید: « من السنة أن تخرج إلى العید ماشیاً، وأن تأکل شیئاً قبل أن تخرج » یعنی: "سنت آنست که برای عید پیاده خارج شده و قبل از خروج چیزی میل شود."

و سنت چنین است که رفتن به سوی عید از یک راه و برگشت از آن از راه دیگری باشد. آنگونه که رسول خدا صلی الله علیه و سلم عمل نموده اند، جاییکه امام بخاری روایت می نماید: جابر رضی الله عنه تعریف می کند که: "پیامبر صلی الله علیه وسلم در روز عید راه ها را بطور مخالف برمی گزیدند."

اهل علم برای اینکار دلایل بسیاری را برشمرده اند، از جمله: آشکار ساختن نشان و رسوم خداوندی با رفت و آمد در ادای این فریضه، بخشم درآوردن منافقان، سلام کردن بر رهگذران هردو راه، گواهی ساکنان انس وجن هر دو راه، به فال نیک گرفتن آن برای تغییر حال در جهت مغفرت و خوشنودی خداوند، برآوردن نیاز نیازمندان در هر دو راه، البته همگی دلایل فوق و بسیاری علت های دیگر نیز می تواند درست باشد.

بیرون رفتن زنان در روز عید برای حضور در نماز عید و شنیدن خطبه ایرادی ندارد و حتی بعضی از اهل علم آنرا مستحب نیز دانسته اند. کل موضوع مشروط به امنیت از فتنه می باشد؛ دلیل آن حدیثی است که مسلم در صحیح خویش از ام عطیه روایت کرده است: « أَمَرَنا رسول الله صلى الله علیه وسلم أن نخرجهن فی الفطر والأضحى، العواتق، وذوات الخُدُور، فأما الحُیَّضُ فیعتزلن الصلاة، ویشهدن الخیر ودعوة المسلمین » "پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم به ما امر فرمودند که برای روزهای عید فطر و قربان زنان دوشیزه و خانه دار ما بیرون آییم. ولی آنانکه در حالت حیض بودند از نماز دوری نموده و در اکرام و دعوت مسلمانان شرکت می جستند." کلمه ی العواتق: جمع عاتق بوده و به معنی زن جوان که هنوز شوهر نکرده است. و الخدر: همان پوششی است که دختر را در منزل پنهان می دارد، که بعداً به هر نوع پوششی مانند خانه و شبیه به آن اطلاق گردید و جمع آن خدور است و منظور در اینجا زنان خانه دار می باشد.

در اینجا آگاهی از این موضوع ضرورت دارد که بدانیم بر زنان لازم است در روز عید و غیر آن با آرایش و عطر یا با لباسی که برای جلب توجه دیگران پوشیده شده و یا هر نوع لباس غیر شرعی خارج نشوند. فرمایش خداوند متعال را یادآور می شویم که: { وقل للمؤمنات یغضضن من أبصارهن ویحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن إلا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن على جیوبهن{ " و بگو زنان مسلمان را که بپوشند چشم خود را و نگاه دارند شرمگاه خود را و آشکار نکنند آرایش خود را مگر آنچه ظاهر است از آن موضع و باید فروگذارند چادرهای خود را بر گریبانهای خود." (نور:31)

و در پایان، تبریک گفتن و شادباش عید ایرادی ندارد، مثلاً به کسی که ملاقات می نماید بگوید: "خداوند از ما و شما قبول کند، و بر ما و شما آن را پر خیر و برکت گرداند و عیدتان مبارک"، و مانند این ها؛ بدلیل حدیثی از ابوامامه باهلی رضی الله عنه که هنگام مراجعت از (نماز) عید بهمدیگر می گفتند: خداوند از ما و شما بپذیرد. {تقبل الله منا ومنک.} و امام احمد رحمه الله عقیده دارد اسناد حدیث ابوامامه رضی الله عنه نیکوست. ابن تیمیه رحمه الله بیان می دارد: "از بسیاری از صحابه روایت شده که این کار را انجام می داده اند و ائمه بعد از ایشان، مانند امام احمد و دیگران، بدینکار رخصت داده اند."

این موارد گزیده ای از احکام و آداب مربوط به عید بودند. خوشا آنانکه به شریعت و راه پروردگارشان پایبند بوده و در حدود اوامر و نواهی او بازایستند و دنیا را وسیله ی آخرت قراردهند. که این کار بهترین چیزی است که برای آن بار و توشه بربندند و شایسته است که در نیل بدان رقابت کنندگان از هم پیشی بگیرند و عمل کنندگان درآن بکوشند. عیدتان مبارک باد و خداوند طاعت ما و شما را قبول فرماید.

ترجمه: مسعود
مصدر: سایت نوار اسلام

ادامه مطلب ...

دانلود کتاب PDF لیلی و مجنون

 کتاب  لیلی و مجنون

نام کتاب : لیلی و مجنون

نویسنده : نظامی گنجوی

ویرایش و تایپ : امین بابایی پناه

ناشر : پارس بوک

زبان کتاب : فارسی

تعداد صفحه : 207

قالب کتاب : PDF

حجم فایل : 926 Kb

توضیحات : لیلی و مجنون داستانی ایرانی است که حقیقت یا افسانه بودن آن جای بحث بسیار دارد. در ادبیات عرب شعرهای زیادی در وصف لیلی و عشق سوزناک او وجود دارد، که به مجنون یا قیس عامری نسبت می‌دهند، اما ظاهراً از شاعران مختلفی بوده‌است. داستان لیلی و مجنون در ادبیات فارسی نیز مشهور بوده‌است، تا این‌که در سال ۵۸۴ هجری قمری «حکیم جمال الدین ابومحمد الیاس بن یوسف» معروف به نظامی گنجوی آن را به عنوان سومین گنج از پنج گنج خود به نظم می‌آورد. این داستان جز جانمایهٔ آن، که افسانه‌ای عربی است، بیشترش آفریدهٔ ذهن خلاق و طبع موزون استاد بزرگ شهر گنجه، ( نظامی ) است و آن‌چنان در ادبیات فارسی و کشورهای همسایه مورد توجه قرار گرفته‌است که پس از او ۳۸ شاعر فارسی زبان، ۱۳ شاعر ترک، و ۱ شاعر اردو به تقلید از نظامی، این داستان را به نظم آورده‌اند. مثنوی لیلی و مجنون شامل ۴۵۰۰ بیت است، که به سال ۵۸۴ به نام شروانشاه ابوالمظفر اخستان سروده شده‌است در این مثنوی داستان پر سوز و گداز عشق مجنون (قیس عامری) از قبیله بنی عامر و لیلی دختر سعد به رشته نظم درآمده ‌که از داستانهای مشهور فولکلور تازی پیش از اسلام می‌باشد.

ادامه مطلب ...

دانلود کتاب بوستان سعدی

 کتاب بوستان سعدی

نام کتاب : بوستان سعدی


نویسنده : سعدی

ناشر : پارس بوک

زبان کتاب : فارسی

تعداد صفحه : 186

قالب کتاب : PDF

حجم فایل : 1,053 Kb

توضیحات : بوستان سعدی یا سعدی‌نامه نخستین اثر سعدی است که کار سرودن آن در سال ۶۵۵ هجری قمری پایان یافته است. سعدی این اثر را در زمانی که در سفر بوده است، سروده و هنگام بازگشت به شیراز آن را بر دوستانش عرضه داشته است. این اثر در قالب مثنوی و در بحر متقارب سروده شده است، و از نظر قالب و وزن شعری حماسی است هر چند که از نظر محتوا به اخلاق و تربیت و سیاست و اجتماعیات پرداخته است.

این کتاب حدود چهارهزار بیت دارد، و سعدی آن را به نام اتابک - ابوبکر بن سعد زنگی کرده است.

بوستان سعدی به ده باب تقسیم شده است:

- عدل

- احسان

- عشق

- تواضع

- رضا

- ذکر

- تربیت

- شکر

- توبه

- مناجات

- ختم کتاب

ادامه مطلب ...

تقویم برتر Calendar 1389 بصورت جاوا

تقویم برتر Calendar 1389 بصورت جاوا 

 نسخه اخر از نرم افزار تقویم سال 1389 شمسی برای تمام گوشی های موبایل که در سایت یک موبایل . کام ارائه شده است را می توانید هم اکنون دانلود کنید.این نرم افزار بصورت جاوا می باشد که به دلیل جاوا بودن برروی بیشتر گوشی های موبایل نصب می شود.بررخی از ویژگی های برتر این تقویم جدید موبایل در زیر آماده است.


نقشه 89
 
امکانات نرم افزار :

1- تقویم شمسی ، میلادی و قمری
2- پشتیبانی کامل از گوشی های تمام لمسی
3- تقویم شمسی 10 ساله
4- طالع بینی خورشیدی
5- ثبت رویدادها ( جلسات ، قرارها ، ... )
6- نمایش مناسبت ها به صورت کامل
7- نمایش سخن روز ، حدیث روز و ...
8- نمایش اوقات شرعی به صورت کامل برای شهرهای ایران
9- تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و بلعکس
10- تغییر فونت نرم افزار در سه سایز ( کوچک ، متوسط ، بزرگ )
11- دارای افکت های انیمیشنی با ظاهری زیبا و کارآمد
12- قابلیت استفاده از تقویم مستقل از تلفن همراه
13- دیکشنری ( زبان های مختلف در چند نسخه )
14- کتب منتخب ( کتاب های همچون مفاتیح الجنان و ... در زمینه های گوناگون )
15 اخبار در موضوعات مختلف دارای قابلیت بروز رسانی و آرشیو
16- رابط کاربری آسان




ویراشگر.com دانلود - Download Link
yekmobile.com   حجم :620  کیلوبایت
پسورد :  www.yekmobile.com
 منبع 

قابل اجرا برروی تمام گوشی های موبایل