پندار نیک

میراث کوروش بزرگ : گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک

پندار نیک

میراث کوروش بزرگ : گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک

نصایحى مهم از امام مسجد الحرام (خطیب شیخ عبدا لمحسن القاسم)

نصایحى مهم از امام مسجد الحرام (خطیب  شیخ عبدا لمحسن القاسم)

271 سایت محبوب نوار اسلام

26/2/2008

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

اى بندگان خدا!

از خدا بترسید و تقوا پیشه کنید ، کسى که از پروردگارش بترسد نجات مى یابد ، و کسى که تصدیقش کند پشیمان نمى شود ، و کسى که به او امیدوار باشد او  بهترین امید امیدواران است .

اى مسلمانان !

خوشا به حال کسى که بسوى خدا آمده و به او پناه آورده و به قصد زیارت خانه او آمده است خدایى که بسیار کریم و مهربان است پس خوشا به حال چنین بنده اى که نامش در فهرست کسانى درج شده که بسوى کار خیر و عمل نیک مى شتابند .

بندگان خدا!

دین اسلام بعنوان کاملترین وشاملترین دین ، همه مصالح بشر را در بر مى گیرد اعم از عبادات و معاملات و حدود و تعزیرات و غیره که فرد را پاک مى کند ، و جامعه را از شورش و نا آرامى حفاظت مى کند و نفوس بشر را کنـترل مى کند و لجام مى زند تا از ارتکاب منکرات و ملوث شدن به گناهان باز ایستند ، انسان را از کارهاى پست و اخلاق زشت باز مى دارد ، هیچ کسى نمى تواند در زندگى دنیا سعادتمند و خوشبخت گردد مگر با چنگ زدن و عمل کردن به دین اسلام .

هرگاه ایمان و اخلاص زیاد شود پاداش آن زیاد مى شود ، و اگر خداى نکرده ایمان به شرک ملوث گردد پاداش عمل کم مى گردد ، در میان مشرکین قریش کسانى بودند که عبادت مى کردند حج مى رفتند ، عمره مى کردند ، صدقه مى دادند ، صله رحمى مى کردند ، مهمان نوازى مى کردند ، و  بلکه اعتراف مى کردند که فقط خداوند است که مخلوقات را آفریده است و گردش نظام کائنات را اداره مى کند، و حتى در هنگام سختى خدا را با اخلاص مى پرستیدند اما بین خدا و خویشتن واسطه و وسیله قرار مى دادند ، که آنان را مى خواندند ، برایشان ذبح و نذر مى کردند از آنان کمک مى خواستند و طلب شفاعت مى کردند ، به گمان اینکه چون آنان به خدا نزدیک ترند مى توانند براى آنان شفاعت کنند، خداوند متعال پیامبرمان حضرت محمد صلّی الله علیه و سلّم را مبعوث فرمود تا اینکه دین پدرشان ابراهیم را برایشان تجدید کند ، و  به آنان تفهیم کند که عبادت صرفا حق خدا است ، و این کردار آنان همه عبادات شان را فاسد کرده است ، سپس با آنان جنگید تا اینکه دعا و ذبح و نذر و استغاثه و تمامى انواع عبادت را فقط براى خدا انجام دهند و همچنین طلب شفاى مریض و بخشیدن گناهان و غیره که هیچ کسى غیر خدا نمى تواند انجامش دهد فقط از خدا بخواهند ، و براى نماز و دعا به پاى قبر و ضریح نروند ، قبر صرفا جایى است که براى مردگان در نظر گرفته شده که یا باغى از باغهاى بهشت و یا چاهى از چاهاى دوزخ است کمک خواستن از مرده از بزرگترین گناهان است بلکه کمک خواستن از هر مخلوقى در آنچه که معمولاً توان آنرا ندارد مثل این است که غرق شده اى از غرق شده دیگر طلب کمک و نجات کند ، هیچ شخصى نیست که به مخلوق امید ببندد مگر اینکه امیدش نقش بر آب است ، پس به خدا رجوع کنید ، این خداوند است که با سبب و بدون سبب و از جایى که گمان نداشته باشید روزى مى دهد ، خداوند بهترین دوست و یاور است ، کفاره و جبران کننده شرک فقط توحید است و نیکیها گناهان را از بین مى برد ، کسى که جز پروردگارش از کس دیگرى امید داشته باشد که مشکلش را حل کند در عالم خیال زندگى مى کند و چیز محال و ناممکنى را طلب کرده است ، همین که انسان بوسلیه تعویذ و امثال آن از غیر خدا رفع حاجتش را خواسته است خود وابستگى وتعلق به غیر خداست

پیامبر صلّی الله علیه و سلّم مى فرماید: ( إن الرقى والتمائـم والتولة شرک ) روایت از احمد است

" بدرستیکه دم کردن نامشروع وتعویذ  وبند و گره شرک است "

تعویذ چیز بى جانى است که هرگز نمى تواند حکم خدا را تبدیل کند ، یا انسان را از آفات و مصیبتها حفاظت کند و یا او را به آرزویش برساند، کسانى که به گردن خودش بچه و همسرش تعویذ مى بندد خداوند آنان را به همان تعویذ واگذار کرده و خوار مى کند پس رابطه خودت را با خدا محکم کن و احتیاجات خودت را از او بخواه ، و پیش او خواهش و زارى کن ، و خودت را به او واگذار کن ، تا اینکه مشکلاتت برآورده شود و قلبت مطمئن گردد و کسى که بر خدا توکل کند پس خدا براى او کافیست ، هرگاه خداوند بنده اى را که بر او توکل کرده ، تکفل کند و حفاظتش نماید هیچ دشمنى نمى تواند در او طمع کند، توکلت را ناتوانى ، و ناتوانى ات را توکل قرار نده ، و بدان که رفتن پیش ساحران و غیـبگویان ، و خرافات آنان را باور کردن ، و از آنان درباره امور غیـبى و پنهانى چه گذشته و چه آینده نظر خواستن یا از آنان براى جلب منفعت یا دفع مضرتى کمک خواستن یا به آن راضى بودن دلیل بر ضعف عقیده و سستى توکل است ، بلکه دلیل بر این است که چنین انسانى بر قضاء و قدر الهى و آنچه که خداوند برایش در تقدیر نوشته خشمگین و ناراضى است

پیامبرخدا صلّی الله علیه و سلّم مى فرمایند :

( من أتى عرافاً او کاهناً فصدقه بما یقول فقد کفر بما أنزل على محمد ) روایت از صحیح مسلم است

" یعنى کسى که نزد غیبگو یا فالبینى برود و او را در آنچه که ادعا مى کند تصدیق نماید یقینا به آنچه بر محمد نازل شده کافر گردیده است" .

رزقى که خداوند مقدر فرموده نه حرص حریص مى تواند آنرا بیشتر و نزدیکتر کند و نه کید و حسادت کسى آنرا کمتر و دورتر

حسن بصرى رحمةالله علیه مى فرماید: "وقتى فهمیدم که روزى مرا هیچ کس غیر خودم نمى تواند بخورد قلبم مطمئن شد "

پس افتادن به پاى ساحران و شعبده بازان نه نمى تواند رزق را جلوتر بیندازد و نه اجل را مؤخر کند

امام قرطبى رحمةالله علیه مى فرماید: "کسانى که قدرت ودسترسى دارند چون محتسب و دیگر ارگانهاى رسمى بر آنان واجب است که جلو چنین منکراتى را با قاطعیت بگیرند"

از قسم خوردن بپرهیز حتى اگر راست باشد ، چون که پرهیز از قسم دلیل بر آن است که تو پروردگارت را تعظیم مى کنى ، و چنانچه قسم خوردى جز به اسمى از اسماء یا صفتى از صفات خداوند قسم نخور، و هرگز به غیر خدا قسم نخور مانند کعبه و پیامبر و ولى و غیره ،

به قضاء و قدر خداوند و خلق و تدبیرش یقین کامل داشته باش و در مقابل احکام آزمایشات الهى صبر و استقامت داشته باش ، از آنجایى که دنیا سرشار از مشکلات و سختى ها و تکالیف و مشقتهاست پس در هر صورت به آنچه برایت مقدر گردیده ایمان و باور داشته باش چون که ایمان به قضاء و قدر رکنى از ارکان دین است ،

چنین نیست که هر چه انسان آرزو کند در یابد ، با اصرار و زارى در دعا و توجه و یکسویى کامل بسوى خدا درهاى رحمتش باز مى شود ،و آرزوها تحقق مى یابد ، مؤمن باید بیم و امیدش مساوى باشد، هرگاه یکى غالب گردد هلاک مى شود ، کسى که ترس و بیمش غالب شود به نوعى نا امیدى دچار مى گردد ، کسى که امیدش غالب شود از عذاب و گرفت خدا بى خیال مى ماند ، ترس باندازه اى مطلوب است که تو را از آنچه خداوند حرام کرده باز دارد ،

هرگاه شرینى و حلاوت عمل صالح را در دلت احساس نکردى بدان که ضعف دارى ، همچنان کوشش کن تا آنرا دریابى ، زیرا خداوند شکور است ، و بدان که در دنیا بهشتى است که هر کسى در آن داخل نشود در بهشت آخرت داخل نخواهد شد ( بهشت دنیا حلاوت ایمان وعبادت است )

محروم کسى است که قلبش از پروردگارش غافل باشد ، و اسیر کسى است که نفس و خواهشاتش او را در چنگ داشته باشند ،

نماز با جماعت مسلمین در مساجد که خانه هاى خداست ایمان را زیاد کرده به چهره نور بخشیده و از محرمات باز مى دارد

چنانکه خداوند متعال مى فرماید: (وأقم الصلاة إن الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنکر)

 "ونماز را برپاى دار که نماز از فحشاء ومنکر باز مى دارد "

حلال خوردن و حلال نوشیدن دلیل بر سلامت ایمان و حسن عمل و سبب قبولیت دعا است

 لذا پیامبر صلّی الله علیه و سلّم مى فرماید: ( یا سعد أطب مطعمک تکن مستجاب الدعوة )

" اى سعد ! روزى حلال بخور تا اینکه همیشه دعایت قبول گردد "

از داد وستد حرام بخصوص گرفتن و دادن سود بپرهیز ، تا اینکه نفس و روحت پاک گردد،

در رفتار وبرخورد با دیگران براساس دوستى براى خدا و دشمنى براى خدا عمل کن ، کسى که در پى حصول رضاى خدا باشد حتى اگر مخلوق از او ناراضى گردند خداوند دلهاى مردم را بسوى او برخواهد گرداند ، از ظلم و ستم بر دیگران بپرهیز که ظلم در آخرت مضاعف شده و دامن ترا خواهد گرفت ، مظلوم مستجاب الدعاء است، که معمولا دعایش قبول مى شود ، پس حقوق دیگران را به آنان بر گردان و تجاوز نکن ، ظلم همیشه ترک عملى صالح  یا ارتکاب کارى حرام را حتما بدنبال دارد (ومن یظلم منکم نذقه عذابا کبیرا) "وکسى که از شما ظلم کند عذابى بزرگى به او خواهیم چشاند ".

عاقل کسى است که به عیوب خودش مشغول باشد ، کسى که بسوى خدا گام برمى دارد باید همتى عالى داشته باشد که اورا همچنین پیش براند، و رشد دهد، و علمى داشته باشد که راه را برایش نشان دهد و همواره ارشادش کند، پس بسوى خدا گام بردار، نعمتهاى پرودگارت را پیوسته در نظر داشته باش ، عیوب خودت را همواره جستجو واصلاح کن ، و از بازى کردن با آبروى دیگران با غیبت و بهتان بپرهیز

پیامبر صلّی الله علیه و سلّم مى فرماید:

(إن دماءکم وأموالکم وأعراضکم علیکم حرام کحرمة یومکم هذا فی بلدکم هذا فی شهرکم هذا

 " به یقین بدانید که خون ومال وآبروى شما بریکدیگر همانند حرمت این روز در این ماه در این شهر براى شما حرام است "

مبادا حسد و خواهشات وادارت کند که بهتان بتراشى ، حسد از هر گناه دیگرى عقوبتش بیشتر است، انسان طبیعتاً دوست دارد خودش را از همنوعانش برتر ببیند ، آنچه در این میان مذموم است این است که کسى از قضاء و قدر نارضى باشد و اصرار داشته باشد که حتماً به حریفش ضربه بزند ، پس این خصلت زشت را از خودت دور گردان و همواره تقوا پیشه کن ، پس کسى که تقوا و صبر داشته باشد خداوند بوسیله تقوایش به او نفع مى رساند ، و خویشتن را با اخلاق نیکو مزین کن ، و بر عبادت مداومت داشته باش ، که کثرت عبادت ریاکارى را از بین مى برد و کمک خواستن از خدا انسان را از تکبر محفوظ مى دارد ، و امر به معروف و نهى از منکر مصیبت را دفع مى کند ، از گناهان چه کوچک باشد و چه بزرگ بپرهیز که گناه ، قلب و بدن را سست مى کند ، و نعمتها را از بین مى برد و عذاب را جلب مى کند ، شیطان براى انسان گناهان را بسیار زیبا و لذت بخش جلوه مى دهد ، و عقوبت را از یادش مى برد ، و او را به رحمت و مغفرت خداوند امیدوار مى کند تا اینکه به گناه ملوثش کند، و اگر یکبار ملوث شد کم کم بطور دائم آلوده مى شود و بنابراین حرکتش بسوى خدا و سراى آخرت کند و سست مى گردد

شیطان دامهاى رنگارنگى براى انسان نشانده و افراد زیادى را شکار کرده است ، پس بدنبال شیطان مرو  و از مقاومت و مجاهدت در برابر او کوتاه نیا   پس از اتمام حج طاعت و عبادت بسیار کن ، که از نشانه هاى قبولیت عمل نیک این است که درپى آن انسان توفیق یابد اعمال نیک بیشترى انجام دهد.

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

وأن هذا صراطی مستقیماً فاتبعوه ولاتتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله ذلکم وصاکم به لعلکم تتقون

بارک الله لی ولکم فی القرآن العظیم .....

خطبه دوم

اى مسلمانان !

زندگى مرگى بدنبال دارد و دنیا آخرتى ، هر عمل حسابى دارد ، و بر هر چیز ناظر و نگهبانى مقرر است ، هر نیکى پاداش ، هر گناه عقوبت و هر عمل پایانى دارد ، ناگزیر باید رفیق زنده اى داشته باشى که با تو پس از مرگ دفن گردد ، وى اگر شریف باشد اکرامت خواهد کرد و اگر پست باشد با تو بدى خواهد کرد این رفیق جز با تو حشر نخواهد شد  و تو بدون او برانگیخته نخواهى شد جز او از تو سؤال نخواهد شد  پس این رفقیت را جز صالح و نیکو انتخاب نکن  اگر صالح باشد جز با او انس نخواهى گرفت  و اگر زشت باشد جز از او نخواهى ترسید  و او عمل توست  پس هرچه مى توانى اعمال صالح بیشتر انجام بده  و بر دینت استوار باش  و بکوش که آنرا تقویت کنى ، اوامرش را بجاى آور و از نواهى اش بپرهیز

به دینت چنگ بزن  و مقتضیاتش را انجام بده  و خودت را به ایمان و علم و عمل صالح مسلح کن و از حوادث و صحنه هاى تکان دهنده عبرت بیاموز  و در مواعظ قرآنى تدبر کن که اینها راست ترین داستانها است

همواره به ذکر و یاد خدا مشغول باش که ذکر وقت مشخص ندارد ونه تمام شدنى است

پیوسته استغفار کن زیرا انسان کوتاهى هاى زیادى دارد و خداوند را بر اینکه تو را توفیق بخشیده شکر کن .

ثم صلوا وسلموا على خیر خلق الله محمد بن عبد الله فقد أمرکم بالصلاة والسلام على نبیه ......

خطیب: شیخ عبدا لمحسن القاسم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد